Kanabinoidy a nespavost

10.12.2020

KANABINOIDY A NESPAVOST

Nespavost je nejčastější spánkovou poruchou, se kterou se setkávají specialisté ve svých ambulancích. Vyskytuje se v každém věku, postihuje obě pohlaví s mírnou převahou žen. Obvykle se poruchy spánku řeší farmakoterapií a psychoterapií, avšak dlouhodobé užívání benzodiazepinových nebo nebenzodiazepinových preparátů bývá pro pacienty rizikové. Preparáty obou uvedených lékových skupin narušují kognitivní funkce a mohou negativně ovlivnit kvalitu vědomí.


Hlavní komplikací je únava, která může vyústit v psychické potíže.Únava s sebou přináší omezenou schopnost koncentrace, čímž může dojít t ke zhoršení kvality pracovního i osobního života, v četných případech dále vede i k fatálním dopravním nehodám.

CBD a CBG v boji s nespavostí

Využívání kanabinoidů jako jsou CBD nebo CBG, případně jejich kombinace, pro zlepšení kvality spánku, není ničím novým. Nepřímá vazba prospěšných kanabinoidů na receptory v mozku pomáhá tělu najít rovnováhu a má na organismus uklidňující účinky. V nižších dávkách kanabinoidy zlepšují soustředění, a ve vyšších pak navozují pocit uvolnění, aniž by však člověka omámily nebo ohrozily.

CBD na rozdíl od běžné farmakoterapie nemá žádné vedlejší účinky, nenarušuje kognitivní funkce, ani nezpůsobuje poruchy soustředění. Nelze se jím ani předávkovat. Nevstřebané CBD se z organismu přirozeně vyloučí.

Čím si ještě pomoci?

Kromě pravidelného užívání přípravků CBD nebo CBG ve formě oleje si můžete pomoci i několika dalšími způsoby. Jednak vyhnutím se rizikovým faktorům je například nadměrný stres či přepracování, a dodržováním spánkové hygieny:

  • choďte spát, pokud možno, ve stejnou dobu a vyvarujte se spánku během dne
  • ulehněte až ve chvíli, kdy jste opravdu unaveni
  • před spaním se nerozptylujte chytrým telefonem
  • bezprostředně před spaním nejezte - trávení brání plynulému usínání
  • neřešte před usínáním závažné pracovní nebo osobní problémy
  • z ložnice odstraňte tikající budík, televizi, nepořádek nebo cokoliv, co by vám připomínalo nedodělanou práci
  • pravidelně větrejte a dopřejte tělu zdravý pohyb, například večerní procházkou
  • před spaním nekuřte ani nepijte alkohol - alkohol kvalitu spánku snižuje

Účinky kanabinoidů CBD/CBG můžete podpořit určitými druhy potravin i bylinkami

Pro mnoho lidí je spolehlivým pomocníkem při nespavost sklenice teplého mléka s medem. Mléko i med totiž zvyšují produkci serotoninu - látky v nervovém systému, která pozitivně ovlivňuje spánek. Potraviny bohaté na hořčík a vápník také napomáhají prodloužit dobu spánku a zvyšují jeho kvalitu.

Z bylinek se obecně doporučuje kozlík, meduňka, levandule, mučenka nebo šafrán či chmel. Všechny tyto rostliny snižují hladinu stresu, uvolňují nervové vypětí a snižují podrážděnost. Chmel má navíc i mírně sedativní účinky.

Čemu se při nespavosti vyhnout?

Vyhněte se především nadměrné konzumaci alkoholu. Zdání snadného usínání po alkoholovém opojení je pouze krátkodobé. Stejně jako káva, tak i alkohol, má na tělo osmotický vliv, což znamená, že na sebe váže vodu, a to vede k dehydrataci organismu a bolestem hlavy. To také narušuje fáze hlubokého spánku, čímž se značně zvyšuje riziko vzniku nespavosti.

Kofein snad netřeba ani zmiňovat. Káva, kola, hořká čokoláda, energetické nápoje - všechny tyto potraviny ho obsahují ve zvýšené míře, a tudíž byste se měli jejich konzumaci před spaním vyvarovat.

Na noc nejsou vhodná ani mastná a tučná jídla, která trávící systém zatíží na několik hodin. Sladkosti obsahující velké množství cukrů krátkodobě "nabijí" energií, a proto je také jejich konzumace před usnutím také nevhodná.